Dieet-vakantie

Dieet-vakantie

Op vakantie is het verleidelijk om alle teugels te laten vieren, ook met je voeding. Hoe houd je het leuk én gezond? Met deze tips kun je genieten van de vakantie zonder tegenvallers bij thuiskomst.

  • Houd maat. Ontzeg jezelf niet teveel, maar ga ook niet los. Bij een buffet kun je tegen jezelf zeggen: ‘Ik kies vandaag dit, en morgen mag ik dat andere gerecht’. Probeer een keuze te maken, en niet alles tijdens 1 maaltijd te eten. 
  • Als je ervan houdt om van een buffet alles te proeven: zorg dat je precies 1 hapje opschept van elk gerecht wat je écht wilt proeven. 
  • Eet lekker rustig. Zo heb je tijd om naar je lichaam te luisteren en te kijken of je al vol zit. Dat kan namelijk wel een halfuur duren. Ontspan, geniet, je hebt tenslotte vakantie!
  • Probeer zoveel mogelijk je regelmaat te houden: 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes.
  • Ontbijt zo gezond mogelijk. Neem niet elke keer een croissantje, maar probeer ook eens een verse fruitsalade, roerei of lekkere yoghurt met muesli.
  • Blijf goed gehydrateerd door voldoende water te drinken. We hebben snel het idee dat we trek hebben, terwijl ons lichaam eigenlijk dorst heeft.
  • Bereid je goed voor: zijn er supermarkten of groenteboeren in de buurt? Dan weet je alvast dat je daar gezonde producten kunt halen.
  • Op de luchthavens, tankstations, treinstations en wegrestaurants is veel ongezond eten beschikbaar. Als je weet dat je hier gevoelig voor bent, zorg dan dat je niet met een lege maag rondloopt en niet in de verleiding komt dingen te kopen die je eigenlijk niet wilt. Sla dus voldoende gezond eten in voor onderweg.

Geniet van de vakantie!

Dieet vakantie