Archief voor juli, 2018

Vakantiestress

Vakantiestress, het lijkt vreemd en onschuldig, maar het kan een fijne vakantie flink in de weg zitten. Is de deur wel op slot? Gas uit? Alle paspoorten op zak? Voorkom vakantiestress met de volgende tips:

  • Begin minstens een week van tevoren met het afronden en overdragen van je werk.
  • Als het kan: neem een dagje (of meer) vrij voorafgaand aan je vakantie. Zo kun je rustig inpakken.
  • Maak een inpaklijst of zoek er een op internet. Zo weet je zeker dat je niets vergeet.
  • Begin op tijd met het zoeken van zorg voor huisdieren, planten en post. 
  • Begin alvast met je koffer pakken. Zo krijg je voorpret en kun je gauw spullen inpakken die je anders
    misschien vergeet. 
  • Vertrek liever een (halve) dag later als het allemaal niet op tijd lukt. Je kunt beter ontspannen beginnen aan de vakantie,
    want daar gaat het toch om! 
  • Geniet van de reis. De leukste vakantieverhalen ontstaan onderweg, die gekke man in het vliegtuig bijvoorbeeld.
    Ook een lekke band kan een prachtig verhaal opleveren. Dat herinner je misschien langer dan het zwembad bij het hotel.
  • Het klinkt misschien saai, maar bespreek met je reisgenoten wat je van de vakantie verwacht.
    De één wil misschien graag rondreizen, en de ander lui aan het strand liggen. Bespreek hoe je daarmee omgaat. 

Maak je niet te druk over de perfecte vakantie. Het is niet nodig om op reis elke minuut plezier te hebben, zolang je maar beter terugkomt vergeleken met hoe je wegging.

Dieet-vakantie

Op vakantie is het verleidelijk om alle teugels te laten vieren, ook met je voeding. Hoe houd je het leuk én gezond? Met deze tips kun je genieten van de vakantie zonder tegenvallers bij thuiskomst.

  • Houd maat. Ontzeg jezelf niet teveel, maar ga ook niet los. Bij een buffet kun je tegen jezelf zeggen: ‘Ik kies vandaag dit, en morgen mag ik dat andere gerecht’. Probeer een keuze te maken, en niet alles tijdens 1 maaltijd te eten. 
  • Als je ervan houdt om van een buffet alles te proeven: zorg dat je precies 1 hapje opschept van elk gerecht wat je écht wilt proeven. 
  • Eet lekker rustig. Zo heb je tijd om naar je lichaam te luisteren en te kijken of je al vol zit. Dat kan namelijk wel een halfuur duren. Ontspan, geniet, je hebt tenslotte vakantie!
  • Probeer zoveel mogelijk je regelmaat te houden: 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes.
  • Ontbijt zo gezond mogelijk. Neem niet elke keer een croissantje, maar probeer ook eens een verse fruitsalade, roerei of lekkere yoghurt met muesli.
  • Blijf goed gehydrateerd door voldoende water te drinken. We hebben snel het idee dat we trek hebben, terwijl ons lichaam eigenlijk dorst heeft.
  • Bereid je goed voor: zijn er supermarkten of groenteboeren in de buurt? Dan weet je alvast dat je daar gezonde producten kunt halen.
  • Op de luchthavens, tankstations, treinstations en wegrestaurants is veel ongezond eten beschikbaar. Als je weet dat je hier gevoelig voor bent, zorg dan dat je niet met een lege maag rondloopt en niet in de verleiding komt dingen te kopen die je eigenlijk niet wilt. Sla dus voldoende gezond eten in voor onderweg.

Geniet van de vakantie!

Dieet vakantie

Obstacle runs

Obstacle runs zijn helemaal hip. Als een echte viking door de modder kruipen, wie wil dat niet?

Deze obstacle runs zijn er in vele soorten en maten. Er waren al langer militaire stormbanen en survival runs om (toekomstige) soldaten te helpen trainen. Maar inmiddels zijn er nog veel meer soorten.

Een mud run is de meest bekende soort obstacle run. Het parcours gaat meestal door een stuk natuur waar uiteraard veel modder is. Meestal moet je door de modder kruipen of tijgerenen klimmen over obstakels. De ‘schone’ variant hiervan is de urban run. Bij deze run ga je door een stedelijk gebied, en zijn de obstakels ook in dit thema: autobanden, skatebanen en muurtjes. Fun runs zijn wedstrijden met vaak een kortere afstand waar ook een thema bij hoort. Denk bijvoorbeeld aan zombie runs.

Obstacle runs zijn een ultieme test voor je fitheid omdat je het hele lichaam gebruikt zoals het bedoeld is. Je gaat namelijk rennen, sprinten, klimmen, klauteren, trekken en duwen: waar we voor zijn gemaakt. We zijn nu eenmaal niet geëvolueerd om gewichten in een sportschool op te tillen maar om in de natuur te overleven.

Zorg dat je goed getraind bent voor je aan een obstacle run begint. Je kunt je in zo’n mensenmassa gemakkelijk blesseren of bezeren. Train dus ook op techniek en niet alleen op de afstand kunnen hardlopen.

obstakel run