Archief voor november, 2019

Yoga

De afgelopen jaren maakten de yogascholen en yogadocenten een flinke groei in leden. De Vereniging Yogadocenten Nederland telt nu 1100 leden. In 2008 telde deze vereniging 400 leden.  

Wat is yoga nu eigenlijk? 
Bij yoga draait het om de verbinding tussen lichaam en geest. De naam is afgeleid van het woord Yuj (Sanskriet) dat ‘verbinding’ betekent. Tegenwoordig is bij veel mensen de balans tussen lichaam en geest verstoord. Bij yoga worden er oefeningen uitgevoerd om het evenwicht te herstellen. Het doel is om te leren luisteren naar je eigen lichaam.  Voor yoga hoeft men niet lenig te zijn en het is niet prestatiegericht. Tijdens de yogahoudingen worden er allerlei spieren gerekt, gestrekt en aangespannen. Het zorgt voor een verbeterde doorbloeding van het hele lichaam. Het zenuwstelsel en spieren diep in het lichaam worden ook bereikt, waardoor iemand beter kan ontspannen, herstellen en opladen. Naast lichamelijke fitheid kan yoga dus ook de mentale en emotionele gesteldheid positief bevorderen. 

Yoga is geschikt voor iedereen: van jong tot oud, met en zonder klachten, met een (verstandelijke) beperking en met gewrichtsklachten. 

Redenen om te starten met yoga: 
Meer tijd voor jezelf
Beter ontspannen
Soepeler worden
Spiritualiteit ontwikkelen
Meer bewust worden van het eigen lichaam
Meer beheersing van het eigen lichaam
Het evenwichtsgevoel verbeteren

Bron: Benfit.nl

Werkprestaties

Werkprestaties - Your Personal Training Houten

Werkprestaties worden beïnvloed door de huidige technologie. We krijgen constant berichten en notificaties binnen van onder andere Facebook, Instagram, WhatsApp en de mailbox. Deze berichtjes maken het gelukshormoon dopamine aan in het lichaam. Maar daarna blijft het lichaam naar nóg een berichtje of nóg een like op die ene foto snakken.

We hebben een brein dat doelgericht werkt, het kan maar één ding tegelijkertijd. Dat is de reden dat we niet kunnen multitasken!
Bij het binnenkomen van berichtjes via bijvoorbeeld de telefoon of mail worden we dus afgeleid en duurt het ook weer veel tijd om in het werkritme te komen.

De technologie blijft doorgroeien. Enkele tips om goede focus te houden op het werk:
1. Check maximaal twee keer per dag de mailbox. Zo kan iemand gefocust blijven op het belangrijke werk die dag.
2. Leg de privételefoon weg. Lijkt vanzelfsprekend, maar dit doen veel mensen niet. Hierdoor laten we onze telefoon niet meer onze aandacht sturen.
3. Train ten slotte je aandacht. Aandacht is het nieuwe goud. Probeer de aandacht zo lang mogelijk vast te houden bij een bepaald onderwerp. Hoe vaker dit gedaan wordt, hoe makkelijker het wordt. Mindfulness apps kunnen hierbij helpen.

Beweegtips

‘Zitten is het nieuwe roken’ is een uitspraak die we steeds vaker horen.
Dat lichamelijke beweging belangrijk is voor de gezondheid is al lange
tijd bekend, maar het wordt steeds duidelijker hóe belangrijk. 
Wie onvoldoende beweegt, kan eerder ziek worden.

Veel tips om meer te bewegen zijn al bekend, maar we kunnen er niet
vaak genoeg aan herinnerd worden! 

Stel een doel: Schrijf je bijvoorbeeld in voor een lange fietstocht,
wandeltocht of hardloopwedstrijd. Zoek iemand die samen met jou
deze strijd aan wil gaan, zodat je elkaar kunt motiveren.

Plan trainingen: Plan wekelijks trainingen en zet deze in de agenda.
Dit kan ervoor zorgen dat onverwachte plannen jouw sportmoment
bederven. 

Actief bellen: Ga tijdens het bellen met partner/vrienden/collega’s/
klanten een stukje wandelen of op en neer lopen. 

Gebruik een app: Er zijn tegenwoordig talloze apps om op een
laagdrempelige manier toch in beweging te komen. 
Een voorbeeld is de app: ‘7 minute workout’. In 7 minuten worden er
twaalf oefeningen met een pauze van 10 seconden uitgevoerd. 

Doe een 30 dagen challenge: Deze challenges zijn overal op Facebook
en internet te vinden, in talloze vormen: voor de buikspieren, billen,
benen, armen, etc.

Pak de fiets: Afstanden onder de 10 km zijn voor veel mensen goed te
doen op de fiets. Wanneer iemand van 75 kg 8 kilometer van zijn werk
woont, verbrandt deze persoon op de fiets +/- 450 calorieën per dag
extra. 

Verderop parkeren: Wanneer het geen optie is om de fiets te pakken
geen optie is kun je de auto ook verderop parkeren en het laatste stukje
wandelen.
Bron: Benfit.nl