Ketogeen dieet

Ketogeen dieet

Een extremere maar ook populaire vorm van koolhydraatarm eten is een ketogeen dieet. In dit artikel leggen we uit wat dit precies is.

Een gemiddelde volwassene haalt ongeveer 40 tot 70% van de dagelijkse energie uit koolhydraten. Dat komt neer op ongeveer 200 tot 350 gram per dag uit pasta, rijst, aardappelen, brood, fruit, koek, snoep en gebak.

Koolhydraatarme diëten kunnen gevolgd worden met meerdere doelen. Voor mensen met diabetes kan het doel zijn dat ze minder medicatie kunnen gaan gebruiken. Sommige mensen eten koolhydraatarm omdat ze denken dat het gezonder is. Maar de overgrote meerderheid doet het om af te vallen.

Elk type dieet waarin je minder energie binnenkrijgt dan je gebruikt zal zorgen voor gewichtsverlies. Dit geldt dus ook voor een koolhydraatarm dieet. Het snelle gewichtsverlies kan gedeeltelijk komen doordat het lichaam het vocht loslaat wat gebonden was aan koolhydraten in het lichaam.

Bij een ketogeen dieet eet je extreem weinig koolhydraten: 25-50 gram per dag. Sommige organen hebben koolhydraten nodig om te kunnen werken, waaronder je hersenen. Zonder koolhydraten moet je lichaam overschakelen op een andere brandstof. Dit zijn ketonen en worden gemaakt uit vetzuren.
Ketonen maken het bloed zuurder. Het lichaam komt door het volgen van een ketogeen dieet in ‘ketose’. Hoewel bij gezonde mensen het lichaam goed in staat is om de zuurgraad van het bloed op peil te houden is er nog onvoldoende onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten van ketose op de lange termijn.

Het ketogeen dieet is erg intensief om vol te houden en vaak is het onmogelijk om voldoende fruit te eten en genoeg van alle vitamines en mineralen binnen te krijgen. Ook voelt men zich in het begin vaak moe en slap, wat gezonde beweging in de weg staat. Het blijft de vraag of het eten van zo weinig koolhydraten wel gezond is.